Idag så handlade det om dans. Gestalta- härma, påvisa något. Man arbetar med sin gestaltande förmåga. Vår lärare pratade om Creative Dance
- Man arbetar med sin kropp
- Använda sig av rummet
- Tid i rummet, hur är rummet utformat
- Använda sig av sin energi, avslappnad, energi i kroppen
- Samspel med varandra
Vi pratade om tre olika rörelser/grundrörelser som är viktiga.
Armen- Man kan böja armen, vrida armen och strecka armen. Använda sig av olika rörelser.
Kraften- kraften man har kan handla om rörelse.
Stop- Man kan stoppa olika vägar, riktningar i rummet. Man behöver inte alltid gå rakt.
Vi fick testa på fri individuell improvisation och föra/följa, styrt imitera, reproducera.
En övning vi gjorde var att alla fick välja ett föremål som vi skulle gestalta genom rörelse. Vi stod alla i en ring och en började göra en rörelse som alla andra också skulle göra. Alla använde sig av sitt föremål som vi hade valt. Jag hade valt en stor kaffekanna, först visste jag inte vad jag skulle göra. Det slutade med att jag låtsades att jag hällde upp kaffe.
Vi fick också dansa till en rörelsesång från skivan Klara färdiga gå. Låten handlade om att man hade ett paraply, en hatt och en regnrock. Sen skulle man hoppa framåt, bakåt, sidan, ihop. Detta fick vi tillsammans gestalta i låten. Det var en bra övning, för man tränade grovmotoriken, koncentrationsförmågan men även att samarbeta.
Sista övningen vi gjorde var att dansa till låten Banankontakt. Våran lärare och en kollega till henne hade gjort en dans till denna låten. De hade tillsammans med en barngrupp tränat in detta och visat upp. Vi blev indelade i mindre grupper där vi skulle gestalta en vers var, och sen lära resten av gruppen. Det slutade med att vi dansade hela dansen.
Det var ett roligt och givande danspass vi hade tillsammans. Alla övningarna vi gjorde går att använda sig av i en barngrupp. Det är också övningar där barnen kan vara involverade, och själva komma på hur man kan gestalta olika saker.
Jag tycker det är viktigt med dans och rörelse. Det är inte alla förskolor som går iväg till en idrottshall med barnen. Det är synd för det är viktigt att barnen får röra på sig. När jag tänker på dans och rörelse så behöver det inte bli komplicerat. Övningar som vi fick göra idag var enkla att genomföra. Vi använde oss av rekvisita som sidenband, sjalar, andra föremål som fanns tillgängligt i rummet. Vår lärare satte igång musik och vi dansade tillsammans. Detta går att genomföra i en barngrupp. De flesta barn tycker om musik, det räcker egentligen med att pedagogerna sätter på musik, så kommer rörelserna ofta naturligt. Det behöver inte ta lång tid att förbereda. När jag är färdigutbildad och det är dags för mig att jobba som pedagog ute i verksamheten, vill jag att dans, rörelse och musik ska vara en självklar tillgång för barnen. Det är något jag vill sträva efter.
//Sara
Referens
Sjöstedt Edelholm, Elisabet & Wigert, Anne (2005). Att känna rörelse: en danspedagogisk metod. Stockholm: Carlsson bokförlag. (86 s.)
Hur vill du arbeta med dans/rörelse i din kommande yrkesroll? I vilket syfte vill du använda dig av detta? Några saker som man kan använda sig av dans och rörelse för i förskolan och förskoleklassen kan vara att lära känna varandra, ta tag i problem som finns i gruppen, för att röra på sig, skapa gemensamma erfarenheter m.m. Finns det något av detta som du har erfarenhet av från din verksamhet?
SvaraRadera