måndag 31 oktober 2011

V. 39

Lära ut och dra ihop en låt


Vi började med att spela djembetrumma tillsammans. Våran lärare gick igenom grundslaget med oss igen. Det finns tre olika grundslag när man spelar.
  • Baslaget slår man i mitten av trumman
  • Tättslag slår man på kanten av trumman
  • Slap-slag slår man också på kanten av trumman, fast med spretade fingrar.
När vi hade spelat ett tag blev vi indelade i mindre grupper, för vi skulle testa att spela flerstämmigt. Detta tycker jag var riktigt rolig och intressant. För samtidigt som man skulle koncentrera sig på sin egen takt, var det samtidigt nödvändigt att lyssna på de andra, hur de spelade.


Trummor- flerstämmigt by Sara Norin


Lära ut en sång

Vi fick lära oss fem olika strategier som man kan använda sig av när man ska lära ut nya låtar.
  • Helheten direkt, låta barnen reflektera över vad som händer i låten
  • Frasvis inlärning, att man lär ut en del i taget. Där kan man välja om man vill lära ut korta eller långa fraser. 
  • Ordlekar, att man jobbar med ex. rimord, detta går att använda sig av även fast det kanske inte är rim i låten.
  • Strålkastaren/lysmasken, att man fokuserar på viktiga ord meningar i låten. 
  • En del i taget, man kan fokusera på texten och lära sig den.  
När man ska lära ut en ny sång till barn är det viktigt att lära ut den på ett spännande och överaskande sätt. Man kan fråga barnen var de tror att sången utspelar sig. Det är viktigt att lära ut sången i ett lugnt tempo, så att barnen verkligen lär sig sången ordentligt. För att barnen ska veta vilken rytm och puls det är i låten så kan man klappa eller stampa pulsen tillsammans.

Ljudklipp från lära ut och dra ihop en låt by Sara Norin

I detta ljudklipp så klappade vi pulsen tillsammans i helgrupp. Jag tycker att det är ett bra sätt att verkligen höra och förstå hur låten går. Det kan också vara ett bra sätt när man ska introducera olika låtar för barnen. Det behöver inte bara vara nya sånger, utan även gamla.

I slutet av dagen skulle varje studiegrupp välja en låt som man tillsammans skulle introducera och lära till resten av gruppen. Vi fick 15 minuter på oss till förberedelse, min grupp valde låten som handlar om hajarna. Vi började med att berätta om låten på ett spännande sätt, utan att avslöja vilken låt det var. Detta gjorde vi för att fånga gruppens intresse och nyfikenhet. Sen började vi nynna på melodin, och efter det sjung vi sången tillsammans


Jag tycker att det var ett roligt sätt att lära ut en sång på. Men eftersom vi inte hade så mycket tid på oss hann vi inte riktigt att öva ordentligt. Om man ska göra detta ute i de olika verksamheterna är det en fördel om man är väl förberedd, men ibland finns inte den tiden, då är det bra att kunna improvisera. Eftersom att barnrösten och vuxenrösten är olika är det viktigt att tänka på vilken tonart man väljer att sjunga låten i. Barnens röster klarar inte av att sjunga för mörkt, det kan skada deras röster. Om sången är för mörk att sjunga kan det leda till att barnen tappar intresset och deras koncentration försvinner. Det kan vara en utmaning för en, men om man sjunger låten så det blir lite obekvämt för en själv, då brukar det vara en bra tonart för barnen. För att barnen ska tycka att det är spännande så kan pedagogen eller den vuxne gestalta låten för barnen. Det behöver inte betyda att man ska göra en teater, utan av enkla medel och rörelser fånga barnens intresse och samtidigt involvera dem i låten. Då blir det inte bara en träning för pedagogen, utan också ett lärande för barnen.


//Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar