Vid detta tillfället var jag ej närvarande men de andra i gruppen som var med fick göra egna "musikslingor" i datasalen. De gjorde egna låtar i musikprogram, i musikprogrammen som användes fanns det redan färdiginspelad melodi, kompslingor och ackord. Detta fick man sen göra en egen låt av.
Jag har själv fått testa denna typ av program innan, och det är riktigt roligt. För man får bestämma själv vilka instrument som ska vara med, och på vilket sätt låten ska vara uppbyggd. Detta är också något man kan göra tillsammans med barn. Barnen kan själva sitta och pussla ihop egna musikstycken. Det går att göra själv men också i grupp. Om man gör det i en förskolegrupp eller i skolan kan ju pedagogen kompinera detta med att samtidigt låta barnen skriva egna låtar eller göra en gemensam låt.
Bollar, taktarter och notvärden
Taktarter
Vår lärare spelade olika låtar för oss där vi skulle lyssna på vilken takt de spelades i. Många av låtarna spelades i 3-takt, 4-takt och 6-takt. Vi fick bland annat lyssna på Maya Hisasavas version av låten The worrying kind av The ark. Låten går i 4-takt men i sticket ändrar den till 3-takt och sen tillbaka till 4-takt.
Jag personligen tycker att det är en bra och skön version av låten. Det blir en helt annan version än originalet, och det är fräckt hur en låt kan ändras bara genom att byta taktart i den. Vi fick också lyssna på låten Fallin med Alica Keys, och den går i 6-takt.
Om man jämför den här låten med den som spelades innan så hör man att det inte är samma taktart. Våran lärare pratade om att en låt som går i 3-takt är oftast tyngre, medans en låt som går i 6-takt är oftast lite mer gungig, svängig och svävande. Om man som pedagog ska förklara detta för ett barn så kanske det inte alltid är så enkelt. Men det går att göra det enkelt, genom att fråga barnen vad de hör. T. ex hörde ni nu att det gick lite snabbare, och nu går det lite långsammare, varför är det så? Det är enkla frågor som pedagogen kan ställa till barnen. Det är också ett bra sätt att bjuda in barnen på.
Bollar
För att träna på olika takter så använde vi oss av bollar. Alla hade en boll var och samtidigt som det spelades musik skulle man studsa bollen till den som stod till höger om en. Varannan person skulle studsa sin boll på slag 1 och de andra skulle studsa sin boll på slag 3. Det var lite svårare än vad man kan tro, för det kräver att vara uppmärksam och lyhörd. Detta är en övning som man kan göra tillsammans med en barngrupp. Om det är med yngre barn så kanske det räcker att man studsar en boll, för det kan bli för mycket med två bollar. Men det varierar ju från barngrupp till barngrupp. I den andra övningen som vi gjorde skulle vi stå i en ring. Denna gången skulle vi inte ha varsin boll, utan två bollar till hela gruppen. En person började kasta bollen på slag 1, och den som fångade skulle kasta iväg bollen på slag 3. Sen fortsatte vi så tills alla hade fått bollen. Sen gjorde vi samma sak igen fast med ytterligare en boll. Den nya bollen skulle först kastas iväg på slag 2 och den som fångade skulle kasta iväg den på slag 4. Det var en rolig övning, men det som var utmaningen denna gången var att man skulle kasta bollen till samma person hela tiden. Alltså jag skulle alltid få bollen av samma person och jag skulle alltid kasta bollen till samma person. Om man ska göra denna övning med yngre barn så blir det nog ganska komplicerat att använda två bollar. Det som man fick öva på i denna övning var att vara uppmärksam och koncentrerad. Det krävdes också att man samarbetade och hade ögonkontakt med den man skulle kasta bollen till.
I den tredje övningen skulle vi stå på två led mot varandra.Vår lärare delade de båda leden på hälften. Den ena halvan skulle kasta bollen på slag 1 och 3 till varandra, medan den andra halvan skulle kasta bollen på slag 3 och 4 till varandra. Detta var också en rolig övning.
Här ser man hur övningen var upplagt. Detta kan man också använda sig av i en barngrupp. På vilket sätt man ska lägga upp övningen på beror på barnens ålder eller hur barngruppen ser ut. Blir det för svårt att studsa bollen till varandra, kan man istället rulla bollen.
Notvärden
Här ser ni en bild på hur olika noter kan se ut. För att kunna introducera detta för oss så pratade vår lärare om ett äpple. Om man har ett helt äpple så är det en helnot. Om äpplet delas på mitten så får vi två halvor, alltså en halvnot. Om man delar äpplet i fyra bitar, så blir det fjärdedelar. Delar man äpplet en gång till får vi åtta bitar, då blir det åttondelar. Om äpplet delas ytterligare en gång så får vi sexton bitar, alltså blir det sexondelar. Detta blev ganska mycket på samma gång, men jag tycker ändå att det är en bra bild för att beskriva det.
Här kommer ett ljudklipp där ni får höra hur det låter när vi klappar de olika notvärdena.
Ljudklipp från notvärden, taktarter och bollar by Sara Norin
I detta ljudklipp hörde man tydligt hur de olika notvärdena skiljer sig åt i de olika delarna. Det är häftigt att höra vilken skillnad det verkligen är. Man får också en förståelse för hur fort sextondelar faktiskt går om man jämför med exempelvis fjärdedelar.
En övning som vi gjorde tillsammans var att alla skulle stå i en ring. Vi blev indelade i mindre grupper där varje grupp skulle gå i samma takt som musiken. Låten vi sjung till går så här.
Vi går fyra framåt, sedan så går vi fyra bakåt
Runt i ring vi alla dansar, sedan så klappar vi händerna
Vi går fyra framåt by Sara Norin
Vi gjorde också samma övning fast alla grupperna gick i olika notvärden. Den var inte lika enkelt för då blev det plötsligt mer moment att tänka på. Det krävdes att man var mer uppmärksam på sig egen grupp.
Runt i ring vi alla dansar by Sara Norin
Här var vi också indelade i mindre grupper. Alla grupper fick en hög var och så var uppgiften att vi själva skulle göra ett eget musikstycke, med hjälp av dessa notvärden. Vi både klappade de olika notvärdena och spelade de olika rytmerna på tonstavar/tonboxar.
Vi spelar på tonstavar/tonbox by Sara Norin
Jag tycker att det är en väldigt fin klang i dessa Tonstavar/tonboxar. Det blir skillnad än att bara klappa takten. Det hade varit intressant att testa detta tillsammans med en barngrupp. Jag tycker det är viktigt att man förklarar för barnen vad det är man ska göra, och varför det är viktigt. Så att barnen får en förståelse för innehållet.
Här är en bild på en tonstav/tonbox.
//Sara




Inga kommentarer:
Skicka en kommentar