Leda musikpass 2
Idag hade vi andra tillfället där vi skulle leda ett musikpass med resten av gruppen. Jag och Philippa valde tema Vinter/jul. Vi låtsades att vi var tomtenissar som jobbade hos tomten, och vi gjorde en gestaltning på hur tomtens dag ser ut. För att fånga gruppens intresse så hade vi släkt ner i rummet och satt på musik som skulle föreställa vind och blåst. Vi låtsades att resten av gruppen var tomtenissar som skulle hjälpa oss att göra färdigt alla julklappar. Alla var tvungna att vara väldigt tysta för det var natt, och tomten låg och sov.
Uppsjungning
När vi skulle berätta för resten av gruppen hur tomtens dag brukar se ut gjorde vi det som en uppsjungning. Vi tänkte på att använda olika röstlägen, både mörk och ljus röst. Vi använde oss mycket av olika rörelser.
Ringdans
När uppsjungningen var färdig gick vi vidare med att berätta att innan tomten går in i husen och lämnar julklapparna, så brukar människorna i huset dansa en konstig dans. Vi dansade ringdans till sången NU är det jul igen.
Uppsjungning
När vi skulle berätta för resten av gruppen hur tomtens dag brukar se ut gjorde vi det som en uppsjungning. Vi tänkte på att använda olika röstlägen, både mörk och ljus röst. Vi använde oss mycket av olika rörelser.
Ringdans
När uppsjungningen var färdig gick vi vidare med att berätta att innan tomten går in i husen och lämnar julklapparna, så brukar människorna i huset dansa en konstig dans. Vi dansade ringdans till sången NU är det jul igen.
När jag och Philippa planerade detta musikpass ville vi få med att jul firas på olika sätt beroende på vilket land man befinner sig i. I Sverige öppnar vi våra julklappar på julafton, men i USA öppnas julklapparna på juldagen. Vi berättade att när tomten kommer till USA sover alla, så han kan inte gå in genom dörren. Han måste komma ner genom skorstenen. När tomten har kommit in i huset brukar vi smyga efter, och känna på julklapparna och leta efter mat. Eftersom alla sover måste vi vara tysta, då brukar vi sjunga tipp tapp tipp tapp. När vi är i släden igen brukar tomten sjunga sången Tomtarnas julnatt för oss.
Vid detta tillfälle tänkte vi på att förklara låten och vad orden betyder. Det var en av punkterna som vi fick kritik på vid leda musikpass 1. Vi sjung låten och gjorde rörelser tillsammans med resten av gruppen. När vi var klara satte vi oss ner i en ring och sa att tomten vaknar snart, så nu måste vi sova.
Avslutning och reflektioner
Jag och Philippa ville få med i musikpasset att alla människor inte firar jul. Det kan vara av religiösa skäl eller att man har en annan kultur. Vi ansåg att det är viktigt att lyfta detta, för i en barngrupp är det vanligt att det är många olika kulturer som möter varandra. Läroplanen tar också upp detta. I gestaltningen började vi prata om att tomten åker runt i hela världen, men han stannar inte hos alla. För en del människor firar jul men inte med julklappar, andra firar inte jul alls. Tomten vet vilka han ska stanna hos. Detta pratades det mycket om när vi diskuterade hur musikpasset hade gått. Många tyckte det var bra att vi tog upp det, men att det blev väldigt allvarligt. Innan hade det varit som en saga, och så kom detta. Jag kan förstå deras tankar, men samtidigt är jag glad att vi tänkte på detta. Det kan bli utpekande för en del barn om det inte lyfts och diskuteras. Skolverket skriver även att en viktig uppgift för förskolan och skolan är att ta tillvara på den kulturella mångfalden. Det är pedagogernas uppgift att alla barn ska trivas och känna att man blir lyssnad på. En annan sak vi ska tänka på till en annan gång är att de som lyssnar ska få röra mer på sig. Vid vissa tillfällen fick gruppen sitta still länge, och det blir jobbigt i längden. Speciellt om det är ute i en barngrupp. Jag tycker det blev ett lyckat och bra musikpass.
Jag och Philippa ville få med i musikpasset att alla människor inte firar jul. Det kan vara av religiösa skäl eller att man har en annan kultur. Vi ansåg att det är viktigt att lyfta detta, för i en barngrupp är det vanligt att det är många olika kulturer som möter varandra. Läroplanen tar också upp detta. I gestaltningen började vi prata om att tomten åker runt i hela världen, men han stannar inte hos alla. För en del människor firar jul men inte med julklappar, andra firar inte jul alls. Tomten vet vilka han ska stanna hos. Detta pratades det mycket om när vi diskuterade hur musikpasset hade gått. Många tyckte det var bra att vi tog upp det, men att det blev väldigt allvarligt. Innan hade det varit som en saga, och så kom detta. Jag kan förstå deras tankar, men samtidigt är jag glad att vi tänkte på detta. Det kan bli utpekande för en del barn om det inte lyfts och diskuteras. Skolverket skriver även att en viktig uppgift för förskolan och skolan är att ta tillvara på den kulturella mångfalden. Det är pedagogernas uppgift att alla barn ska trivas och känna att man blir lyssnad på. En annan sak vi ska tänka på till en annan gång är att de som lyssnar ska få röra mer på sig. Vid vissa tillfällen fick gruppen sitta still länge, och det blir jobbigt i längden. Speciellt om det är ute i en barngrupp. Jag tycker det blev ett lyckat och bra musikpass.
//Sara
Referens
Skolverket. Förskola, förskoleklass och fritidshemmet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar