Bussresa Alingsås- Borås
I detta ljudklipp hör ni tystnad på bussen. Det enda som hörs är motorljuden från bussen. Vid några tillfällen hör man också hur bussen saktar ner och dörrarna öppnas.
Bussresa by Sara Norin
Bussresa by Sara Norin
Det var skönt att det var helt tyst. Det kändes så skönt att kunna lyssna till bussens ljud, ljud som alltid har funnits där men som man inte har tänkt eller reflekterat över innan, för man har blivit distraherad av något annat ljud. För en del kanske inte detta alls är tystnad, men det var det för mig. Jag bor i Alingsås och studerar i Borås, alltså pendlar jag nästan varje dag. I vanliga fall skulle det vara mycket ljud under bussresan. Antingen spelas det musik på radion, eller så är det någon annan på bussen som lyssnar på musik, och har hög ljudvolym. Det kan vara ganska jobbigt att lyssna på. Vid ett speciellt tillfälle under terminens gång pratade vår lärare om att en del ljud som förekommer under dagen vill man inte höra, det är oinbjudet ljud. Den känslan känner jag oftast när jag är på bussen. Oftast är jag trött, antingen för att det är sent på eftermiddagen eller för att det är morgon. Vid detta tillfälle var det helt tyst, ingen pratade, alla var tysta. Det enda som hörs är bussens ljud och någon person som hostar. Aldrig förr när jag åkt med bussen har det hänt att det har varit helt tyst. Det var värt att spela in det, för det lär väl inte hända igen.
Ibland är det skönt med tystnad, det är nyttigt för en. I vanliga fall hör jag bara en massa människor som pratar med varandra, men nu var det tyst och det var ljuden från bussen som hördes. Jag tror det är viktigt att stanna upp och lyssna, lyssna på de olika ljud som finns runtomkring en. Det är också viktigt som pedagog att lyssna och vara lyhörd gentemot barnen.
Tystnad är något som pedagogen kan reflektera över tillsammans med barnen. Frågeställningar att reflektera över kan vara vad, hur och varför är tystnad viktigt? I boken konsten att lära barn estetik skriver författarna om vikten av att inkludera barnen i verksamheten. Det är viktigt att barnen blir integrerade och får säga sin åsikt och bli hörda.
Pedagogen kan få ett givande samtal tillsammans med barnen.
//Sara
Referens
//Sara
Referens
Pramling Samuelsson, Ingrid, Asplund Carlsson, Maj, Olsson, Bengt, Pramling, Niklas, Wallerstedt, Cecilia (2008). Konsten att lära barn estetik. Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag. (160 s.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar