Färger
Idag så fick vi använda oss av den här. Det är en fallskärm. Vi fick alla sätta oss vid en färg och plocka upp ett av instrumenten som låg där. Sen skulle vi en i taget gå runt på fallskärmen samtidigt som det spelades musik. När den som gick trampade på den färg som man hade, så skulle vi spela på vårt instrument. Det var roligt och spännande. Jag satt iallafall och tittade intensivt på fallskärmen för att hänga med när jag skulle spela. När alla hade gjort en gång så diskuterade vi tillsammans vad vi hade tränat på. Det krävdes samarbete och att man väntade på sin tur. Taktkänsla, att kunna röra sig till musiken. Om man skulle göra detta i en barngrupp så kan man göra på samma sätt, men det går att använda fallskärmen till så mycket mer. Tillsammans med barnen skulle man kunna räkna hur många färger det är, olika former. Då lär pedagogerna ut matematiken på ett lustfyllt sätt till barnen.
I läroplanen för förskolan Lpfö 98 står det att verksamheten skall främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet.
Jag rekommenderar att alla förskolor och skolor ska ha tillgång till en sådan här fallskärm. För man kan använda den till så mycket. Den kan användas till matematiken, musiken, idrotten. Den går att använda till det mesta. Jag tror också att det blir spännande för barnen.
Vi gjorde en till övning som liknade den förra, fast nu skulle man istället sitta på en stol och hålla upp färgerna. När det var ens egen färg så skulle man spela. Här krävs det också koncentration och samarbete.
Sounds from tisdag morning by Michaela Axebrink
Toner, ackord
Vi fick lära oss noter och att det finns toner med olika namn. Vi fick också lära oss hur man tar olika ackord på pianot. Detta var intressant, det var mycket att ta in, men samtidigt var det riktigt roligt. Det finns olika oktaver. Stora oktaven, lilla oktaven, ettstrukna oktaven, tvåstrukna oktaven, trestrukna oktaver. Vår lärare pratade om korsförtecken och B- förtecken. Med korsförtecken så höjer man tonen och med B- förtecken så sänker man tonen. Vi pratade också en del om olika ackord. Ett ackord består av olika toner, minst tre toner. Om man vill lära sig mer om noter och ackord så finns det en bra hemsida som beskriver grunderna för det. Här kommer länken http://www.musikliv.se/
Här är lite bilder som är från hemsidan musikliv. Om man ska göra detta i en barngrupp så får pedagogen lägga upp det på ett annat sätt. Troligen så lär man inte ut på samma sätt till barnen som vi fick, men det kan vara bra om pedagogen har kunskap om det. Om förskolan eller skolan har tillgång till ett piano så kan man låta barnen få spela. Ett tips är att markera ut tonerna på pianot, man kan använda sig av olika färger. Det är ett bra sätt att lära sig på, det hjälpte mig mycket. Jag tror det är viktigt att barnen får testa på olika saker, även om man inte förstår direkt så blir det ändå en kunskap som finns kvar. När jag gick i förskoleklass så hade vi ett piano i klassrummet. Alla ville spela på det, det användes hela tiden. Man kunde sitta tillsammans med en komps och spela, och vi hjälpte varandra.
Idas sommarvisa helgrupp by Sara Norin
Sången om sommaren by Sara Norin
Vuxenrösten och barnrösten
Vi skulle börja med att berätta om vad musiken betyder för oss, och hur vår egen "musikresa" har sett ut under vårt liv. Jag har sysslat med musik i hela mitt liv. Ända sen jag var liten så har jag sjungit mycket. Jag har gått i olika körer, solosång, jag leder också en egen barnkör. Musiken har alltid haft en stor plats i mitt liv. En sång som jag har tyckt om att sjunga ända sen jag var liten är Tre små gummor så här kommer den.
När man sjunger tillsammans med barn är det vanligt att man väljer ett tonläge som inte är naturligt för barnen. Det gör att barnen måste pressa sina röster för att kunna komma ner i det tonläget. När barn sjunger själva så börjar de alltid i en högre tonart, för det blir naturligt för dem. Men ofta om en vuxen börjar sjunga väljer man en lägre tonart. Detta tycker jag att man märker tydligt när man är ute i olika verksamheter. De flesta pedagoger börjar väldigt mörkt så det blir svårt för barnen att sjunga med. Om barnen alltid måste sjunga i en tonart som inte blir naturligt så kan det leda till att barnens röster förstörs. Vår lärare pratade om fyra saker som kan hända med barnens röster om man sjunger för lågt.
- Det blir tyst, barnen väljer att inte sjunga med.
- Egen tonart, barnen väljer en annan tonart.
- Man pressar ner rösten.
- Tappar melodin, man börjar brumma istället, man talsjunger.
Hur stark ens röst är och om man har kontroll över sin röst pratade vi också om. Detta är bra att fundera över. Detta har jag inte riktigt reflekterat över innan. Jag har en ganska ljus röst, och i alla sammanhang så tror jag inte att min röst skulle nå fram. Vad man än jobbar med så använder man rösten. I en del yrken så måste man prata högre, för att bli hörd. I en barngrupp så är det viktigt att man kan kontrollera sin röst. Som pedagog använder man sin röst mycket. För i allt man gör så pratar man med barnen. Det kan vara genom sång, sagoläsning, eller i det vardagliga samtalet med barnen. Det är inte fel att man spelar in sin röst, för att sen kunna gå tillbaka och höra hur man pratar. Pratar jag på ett sätt så att barnen förstår mig, eller brusar jag upp lätt. Hur använder jag mig av min röst i olika sammanhang eller situationer som dyker upp. Det är viktigt att man reflekterar över. Jag tror också att det kan hjälpa en att bli en bättre pedagog.
Under dagen så sjung vi tillsammans, här kommer lite av det.
Var bor du lilla råtta, hel by elincarina
Kanotsång by Sara Norin
//Sara
Referens
Läroplan för förskolan Lpfö 98: reviderad 2010. (2010). Stockholm: Skolverket.
(16 s.)



Jag tycker det är bra att du kopplar samman ditt första inlägg med Lpfö -98. Det innebär att det vi får lära oss i skolan hänger samman med den riktiga verksamhet som bedrivs i förskola, skola och fritidshem. Det är också bra det där med att markera ut för barnen på ett klaviatur vart olika toner och ackord sitter. Jag anser dock i början att barnen ska få ha syntar då dessa kan fås med mindre tangenter och således också inte så långt mellan ackorden.
SvaraRaderaFör det första så tycker jag att du skriver väldigt bra, Sara. Jag var inte med under dessa tillfällen men jag tror att genom att ha läst detta blogginlägg så har jag fått en bra bild av vad ni tog upp och gick igenom.
SvaraRaderaFör det andra vill jag hålla med dig om det du skriver om fallskärmen. Detta redskap är till stor hjälp i verksamheten då man kan variera den och använda den till så mycket. Det som ni gjorde under tillfället på högskolan, verkar som något som man kan ta direkt ut i verksamheten och testa om man har en fallskärm. Självklart får man välja instrument och låtar efter barnens ålder och intresse men det låter som en rolig övning. För att avsluta denna kommentar tycker jag att det är bra att du kopplar samman det vi har gjort med vad som står i läroplanerna. Det ger mening åt det vi lär oss på ett annat sätt än att det bara är roligt.