Vid detta tillfälle skulle alla ta med sig ett föremål som symboliserar en själv som person. Sen skulle varje studiegrupp tillsammans göra en gemensam låda där vi skulle lägga våra föremål. Jag tog med mig ett tuggummi paket, för det är något som jag ofta har med mig. Varje person i gruppen skulle också på en lapp skriva fem egenskaper om sig själva. Det tycker jag är en bra övning man kan göra tillsammans med barnen. Det är viktigt att kunna uttrycka sig på det man är bra på. Hur man väljer att göra övningen på kan variera beroende på vilken ålder det är på barnen. Det var också ett bra sätt för oss i gruppen att lära känna varandra bättre. Så här fin blev lådan när vi var färdiga.
Yo! What´s up?!
När lådorna var färdiga så träffades vi allihopa igen och skulle träna på takt och puls. Vi gjorde bland annat en namnlek. Där man skulle presentera sig med namn, men även med en rörelse. Sen fick vi improvisera, och se om man kom på andra sätt att presentera sig på. Här kommer ett smakprov på hur det kan låta:)
Digital portfolio
Som sagt så har vi fått skapa bloggar, där vi ska skriva och dokumentera om olika moment som vi får prova på under terminen. Det är ett roligt och lärorikt sätt att dokumentera på. Jag tycker att man borde använda sig mer av det digitala ute i de olika verksamheterna. Det finns så många nya upptäckter för barnen att göra genom att använda sig av t. ex datorn. Yngre barn kan spela spel och använda sig av Paint, och äldre barn/elever kan använda Internet till att söka information. Tobias pratade också om att många elever inte får använda mobilen på lektionerna, men i mobilerna som finns idag kan man lätt koppla upp sig på Internet och på så sätt söka information. Han visade olika sätt hur man kan få över ljudfiler och bilder till bloggen. Han visade också ett klipp från YouTube, som kommer här.

Ming
Ming står för Musikintroduktion för nybörjare i grupp. Detta var ett riktigt roligt och bra koncept att jobba med. Vi fick prova på olika instrument, och sjunga olika sånger. Torben som hade hand om det pratade om olika byggstenar inom musiken, ljud, puls och toner. Musik är spännande för man kan sätta ihop olika takter. Han pratade också om att ingenting är fel, utan man gör det på sitt eget sätt. Om inte jag vet hur man ska spela ett visst instrument eller sjunga en viss sång, så är det lätt att man struntar i det. Men barnen brukar inte bry sig om det, det är oftast bara man själv som gör det. Det är också något man kan lära barnen/eleverna, att man inte ska ge upp bara för att något är svårt.
Vi fick prova på lite olika instrument. Tillsammans gjorde vi en musiksaga, som är väldigt enkelt att göra i en barngrupp. Vi gjorde olika ramsor när vi stod i ring och höll varandra i händerna för att träna på olika pulstakter. Detta var mer för äldre barn, men med yngre barn så kan man sjunga sånger istället där man går runt i ring. Vi spelade in olika ljudklipp som kommer i ett annat inlägg.
//Sara

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar