onsdag 14 september 2011

V.36

Denna vecka har vi bland annat fått göra egna instrument, spelat på olika instrument och sjungit tillsammans.

Lyssna, vad hör du?

Vid det här tillfället så pratade vi om olika genre inom musiken, det finns hur många olika musikstilar som helst. Vår lärare gick igenom olika sätt att lyssna på inom musiken. Meditativt lyssnande, associativt lyssnande och analytiskt lyssnande. Vi lyssnade på olika låtar, det var allt från schlager till metal. Innan har inte jag varit så förtjust i musikstilen metal, jag har tyckt att det bara är jobbigt att lyssna på. Men efter att ha hört de olika stilarna inom genre så har jag fått en helt annan bild av det. Så här är det många gånger i olika situationer, man testar inte nya saker. Jag tror att man sätter stop för sig själv, för man missar mycket. Om man kopplar detta till skolan/förskolan så tror jag det är likadant där. Man nöjer sig med det som finns och det man kan. Det är viktigt att man låter barnen/eleverna prova på nya saker, upptäcka nya saker.

Vi fick också lyssna på olika låtar och samtidigt skulle vi skriva upp hur de olika låtarna var uppbyggda. Det var roligt, för det har inte jag gjort innan. Vi lyssnade bland annat på en låt som heter små människor, och den kommer här, (det är jag som sjunger).

Små människor by Sara Norin


Göra egna musikinstrument

Innan vi började göra egna instrument så gick vi igenom vad man kunde göra. Jag valde att göra en maracas, ett "regnrör" och någon form av en gurka. Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det.




Detta var lite olika bilder på de instrumenten som jag gjorde. Jag blev riktigt nöjd. Att göra instrument kan man lätt göra tillsammans med barnen. Det är roligt och barnen får vara kreativa. Instrumenten kan man använda sig av sen på olika samlingar. Genom att få använda det man själv har gjort tror jag kan locka många barn/elever till att bli mer intresserade av ämnet. Att använda sig av olika instrument kan också göra att det blir roligare. Jag tycker det är viktig att barnen får vara delaktiga och få testa på olika saker.


Musikintroduktion, Musikinstrument

Det vi började med var att alla skulle blunda och tänka på ett positivt och ett negativt ljud som man upplevt under morgonen. Detta tror jag är bra att göra tillsammans med barn, för man måste tänka efter, reflektera. Det kräver också att man är lugn. Man kan göra det som en övning där man ska tänka på olika känslor. Alla får också göra sin röst hörd.

När vi hade gjort färdigt detta så gick vår lärare igenom olika instrument, vi spelade gitarr och olika rytminstrument. Detta kan man också göra tillsammans med barn, bara det finns instrument. Om man vill att barnen ska utvecklas inom olika områden så måste det finnas material till det. Därför är det bra om man har gjort egna instrument. Man kan också låta barnen experimentera med olika föremål för att se om man kan använda det som instrument. Vi sjung också tillsammans på låten Oh when the saints go marching in

Oh when the saints go marching in by Sara Norin


Estetisk presentation

Lådan som jag har skrivit om innan skulle vi presentera idag för resten av gruppen. Varje studiegrupp skulle presentera sig som grupp men också enskilt. Jag valde att presentera mig själv genom sång. Det var roligt och man har fått lära känna varandra mer. En presentation som denna kan man göra i en barngrupp men också med äldre. Barnen kan få ta med sig ett föremål hemifrån och berätta om det. Det är ett bra sätt för barnen att träna på att prata inför andra.

Som jag skrev innan så valde jag att presentera mig själv genom att sjunga en sång. Jag har inte lagt upp när jag sjunger, men här kommer originalet:)





//Sara

1 kommentar:

  1. Angående att bygga egna instrument. I dag är det inte ovanligt att pedagoger får höra från sin skola att det inte finns pengar till att göra olika saker. Finns det pengar att bygga instrument för? Jag tänkte på trummorna. Egentligen skulle det väl kunna var så att så många barn som möjligt tar med sig någon form av rör hemifrån så står skolan enbart för trumskinnen. Jag håller med dig om att det säkert främjar barnens/elevernas kunskaper och glädje om de får använda sina egna instrument i ett eller flera sammanhang. Det är alltid roligare att spela på något egengjort.

    Sedan måste jag säga att det är synd att din estetiska presentation inte finns med. Den var väldigt bra skriven och hade en stor portion personlighet. När du kommer ut till en ny barngrupp så tycker jag att du skulle kunna sjunga den så att de får en bild av vem du är.

    SvaraRadera