måndag 26 september 2011

V.37

Tillverka egna trummor

Idag så skulle vi tillverka egna trummor. Materialet vi använde oss av var tjocka pappersrör (Cylinderform) och skin. Det som var roligt var att vi fick bestämma själva hur trummorna skulle se ut. Alla trummorna var unika, och ingen var den andra lik. Det tror jag är viktigt att tänka på när man jobbar med barn. Alla barn är olika och man skapar på olika sätt.
Jag anser att det är viktigt att poängtera till barnen att inget är fel, när det kommer till skapande av olika saker. Det är viktigt att barnen får experimentera och skapa på sitt eget sätt. Trumman som jag har tillverkat vet jag egentligen inte vad den föreställer. Den påminner lite om en svamp tycker jag. Min trumma ska jag använda mig av när jag jobbar ute i olika verksamheter. Man kan använda den i olika teman eller bara på samlingarna tillsammans med barnen. Så här blev resultatet.

I läroplanen för förskolan Lpfö 98 så står det att barnen ska få uttrycka sin skapande förmåga. Men för att kunna uttrycka sin skapande förmåga så måste barnen få möjlighet att skapa. Att göra trummor tillsammans med barnen tycker jag skulle vara roligt. Dels för att pedagogerna kan använda sig av trummorna vid andra tillfällen, men också för att se hur resultatet skulle bli. Trummorna kan man använda sig av i musiken, sagoberättande. Jag tror också det är en rolig aktivitet för barnen.


Spela på olika trummor

Idag så fick vi prova på att spela på olika slags trummor. Vi började med att alla fick ta fram sin egen trumma, som vi gjort tidigare under veckan. Alla skulle berätta lite om sin trumma. Vad man hade för tankar bakom den och vad den skulle föreställa. Det var roligt och intressant att höra hur alla de andra i gruppen hade tänkt. Jag hade lite svårt att säga vad min trumma föreställde, men som jag har skrivit innan så tyckte jag att det såg ut som en svamp. Eftersom min trumma har ull på sig så ser den nästan ut som en liten figur.

När alla hade presenterat sina trummor så skulle vi spela lite på dem. Vi gjorde en i taget så att alla i gruppen kunde höra de olika ljuden. Det märktes väldigt snabbt att det inte var samma ljud från de olika trummorna. Min var ganska dov medans andra hade en helt annan klang. Men det var roligt att alla trummorna inte lät likadant. Vi skulle också träna på att göra olika ljud. Vi hade en takt som vi skulle följa, och så gick vi laget runt. En började slå på sin trumma, och så skulle alla göra likadant utan att komma av sig.

Vi fick också spela på djembetrummor. Vår lärare lärde oss hur man skulle slå på trumman, och lite andra olika tekniker. Det finns tre grundslag som har olika ljud.
  • Slår man i mitten av trumman så är det ett baslag
  • Slår man ute i kanten på trumman så blir det ett ljusare ljud
  • Slår man i kanten med spretade fingrar så är det ett slap-slag. Det blir ett annat slags ljud av det.
Vi fick spela olika rytmer och takter. Jag har spelat djembe en del innan men det var riktigt roligt att få lära sig nya tekniker. Ett bra knep för att komma ihåg olika rytmer är att man kan lära sig det som en ramsa. Det är också ett bra sätt för barn att lära sig på. Vad man ska göra och hur man ska genomföra olika saker beror mycket på hur barngruppen ser ut. Men man kan alltid göra det på ett enklare sätt.





Trummor by Sara Norin

Här kommer ett till klipp när vi spelar och sjunger tillsammans.

Trummor och sång by Sara Norin

Det är bra att spela tillsammans för man tränar på att samarbeta och lyssna på varandra. I vilket instrument man än spelar så måste man lyssna in varandra. Om jag bara gör som jag själv vill och inte lyssnar på andra, så blir inte resultatet bra. Detta kan man öva på tillsammans med barnen. Alla tränar på att samarbeta, men samtidigt så tränar barnen sig på att lyssna på rytmen och på varandra. Jag uppmuntrar till att spela olika instrument tillsammans med barnen. Det är lärorikt för en själv också.

Dansföreställning om barnkonventionen

Vi var på en dansföreställning idag där dansarna tillsammans med musiker hade gjort en föreställning utifrån barnkonventionen. Det var riktigt bra och inspirerande. Tillsammans med musik och olika klipp så hade dansarna tolkat de olika artiklarna. Jag tycker det var upplagt på ett bra sätt, för det fanns plats för ens egna tolkningar också. Man kunde reflektera över det man sett. Det var många elever som var där också, det märktes att barnen var delaktiga och intresserade av vad som hände. Det var en riktigt bra föreställning. Jag tycker att det är viktigt att lärare och pedagoger pratar om detta ämne i skolan och förskolan. Vi har det väldigt bra i Sverige om man jämför med andra länder. Alla barn får inte den utbildning som vi har. Jag hoppas att lärarna som var med på föreställningen pratar och diskuterar tillsammans med eleverna om vad de sett. Det är viktigt att man får reflektera och få tillfälle att uttrycka sin tankar och idéer.

Här kommer ett klipp som jag tycker passar We are the world







//Sara


Referens

Läroplan för förskolan Lpfö 98: reviderad 2010. (2010). Stockholm: Skolverket.
(16 s.)

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig om att det är utvecklande för barnen att tillverka egna instrument (i detta fallet, trummor). Det var spännande att läsa om dina idéer till vad din trumma kunde användas, jag skulle vilja veta lite mer om vilka idéer du har om hur den skulle användas vid sagostunden.
    Att pedagogerna måste prata med barnen om vad de har sett när de varit på en föreställning om barnkonventionen, håller jag helt med om. När det gäller så här allvarliga saker och ibland svåra saker att förstå, kan det vara bra om de har gjort ett förarbete också så att barnen har en förståelse för ämnet innan föreställningen. Du har bra tankar, Sara, och jag tycker att du förmedlar dem bra.

    SvaraRadera